Rodzaje mapowania procesów

Usługi

Technika mapowania procesów pozwala skutecznie usprawniać funkcjonowanie organizacji. Takowa technika pierwsza raz została zastosowana w latach 20. XX w. przez Franka Gilberta, który był pionierem w inżynierii humanistycznej. Mapowanie procesów jest to w skrócie działanie, które polega na graficznej formie przedstawienia procesu, operacji bądź powiązań między nimi.

Czym charakteryzuje się mapowanie procesów?

Mapowanie procesów to w skrócie – graficzna forma przedstawiania procesu lub zespołu procesów wraz z ich wzajemnym powiązaniem. Dzięki temu, można przedstawić w graficznej formie wszelkie działania oraz powiązania w organizacji. Mapowanie procesów pozwala prowadzić dalszy rozwód pod kątem wdrożeń do systemów zarządzania oraz stosowania analiz FMEA.

Mapowanie procesów umożliwia nam dokonywanie prawidłowej realizacji podejścia procesowego oraz jest to świetny początek do dalszych udoskonaleń. To rozwiązanie dzieli się na dwa zasadnicze etapy. Pierwszy to identyfikacja procesów. Takowa identyfikacja jest możliwa do zrobienia przez dwie metody: odgórną oraz oddolną.

Jak przebiega Mapowanie procesów?

Pierwszy etap mapowania procesów to identyfikacja danych procesów. Dokonujemy jej stosując dwie opcje. Pierwszą z nich jest metoda odgórna, która wymaga określenia ogólnego profilu działalności oraz celów organizacji. Następnie trzeba uszczegółowić kolejne elementy.

Druga metoda nazywana jest oddolną, tzw. bottom-up, która wymaga więcej czasu, jednakże pozwoli nam na uzyskiwanie lepszych wyników. Polega na analizowaniu poszczególnych czynności. Na podstawie analizy, można formułować kolejne przebiegi zachodzących procesów. Zidentyfikowane cele musimy właściwie pogrupować. Można użyć opcji zastosowania podziału na kategorie powiązane z misją, strategią bądź różnymi celami.

Rodzaje mapowania procesów

W odpowiednim mapowaniu procesów bardzo przy się nam podział na rodzaje. Dzięki temu proces będzie zarządczy, główny bądź pomocniczy. Takie procesy pozwalają na zakupy, produkcje czy projektowanie.

Mówiąc o czynnościach pomocniczych ma się na myśli wewnętrzny transport, utrzymanie ruchu lub nadzór nad sprzętem kontrolno-pomiarowym. Jeśli mowa o procesie zarządczym to wlicza się w go np. zarządzanie personelem, przeglądy, planowania oraz wewnętrzny audyt.