Dobre gospodarowanie magazynem

Oprogramowanie

Kierowanie składu to wbrew temu, co wielu laików może sądzić, dość złożone zajęcie. Potrzebuje zarówno analitycznego umysłu, jak również właściwego zarządzania zasobami ludzkimi. Ze względu na to, że gros przedsiębiorstw potrzebuje współcześnie własnych powierzchni magazynowych, osoby dobrze zarządzające procesem są bardzo pożądane w zespole.

Audyt od wewnątrz

Audyt powierzchni magazynowej może być przeprowadzony „wewnętrznie”, czyli przez pracowników z samej firmy – oczywiście, o ile są w firmie osoby, które mogą przygotować tego typu ocenę. Można również skorzystać z usług firm zewnętrznych. To co istotne, audyt magazynu powinien być przeprowadzany regularnie, a nie okazjonalnie.

Zaletą audytu wewnętrznego jest na pewno lepsze rozeznanie procesów produkcyjnych i obszarów, które należałoby zweryfikować. Osoby, którym zlecono audyty doskonale wiedzą, w których punktach mogą być nieprawidłowości i lepiej potrafią je precyzować.

Pracownicy to podstawa

Pomijając sprawdzoną kadrę, która jak wiadomo stanowi podstawę dosłownie każdej sprawnie działającej firmy, do prawidłowego zarządzania magazynem są niezbędne określone procedury, standardy i wytyczne. Wiele osób o tym zapomina, nie stosując się do wypracowanych przez firmę, obowiązujących zasad. Takie podejście może skutkować różnymi błędami, pomyłkami, a w konsekwencji również generowaniem dodatkowych kosztów oraz utratą zaufania klientów.

Tak istotne jest zatem regularne sprawdzanie i ocena aktualnej sytuacji oraz wdrażanie zmian i optymalizacji. Audyt magazynu jest właśnie odpowiedzią na te problemy. Z założenia ma odpowiadać na pytanie, co można ulepszyć, poprawić lub zmienić, aby cały proces był maksymalnie wydajny i produktywny. Do tego wszystkiego, najlepsi gracze na rynku dodają usprawniający wszystko WMS system, przygotowany specjalnie pod działalność firm logistycznych.

Na szóstkę

Audyt magazynu musi brać pod uwagę wszystkie sprawy, które można ocenić, tak jakościowe, jak i ilościowe. Tyczy się to całego przebiegu działania, od przyjęcia zamówienia przez dział sprzedaży czy obsługi klienta, aż do finalnej dostawy i rozliczenia faktury. Proces ten jest bardzo szeroki i w każdym z poszczególnych jego elementów mogą pojawić się niezgodności. Tak ważne jest więc zebranie maksymalnej ilości danych, szczególnie w punktach styku z innymi działami czy komórkami firmy.

Rezultatem audytu jest protokół, wskazujący na mocne i wątłe strony procesu. Biorąc pod uwagę wyniki audytu, osoby wyznaczone lub kadra zarządzająca, powinny wypracować rozwiązania, które należy wdrożyć, aby nareperować to, co nie gra właściwie.